Wie ben ik

Rien Leenderse

Portret15x15_Rien_DSC_2404

Fotografie

In 1967 ben ik begonnen als hobbyfotograaf. Mijn eerste camera was een Yashica 6×6 .Met een Horima vergrotingskoker, geschikt voor negatieven 6×9, 6×6 en kleinbeeld, drukte ik de foto’s zelf af. Tot een maximum formaat van 1×1 meter. De vergrotingskoker op de keukentrap en het papier op de grond.
In 1980 ben ik overgestapt naar kleinbeeld en heb een Cannon A1  aangeschaft.
Het afdrukken ben ik gaan doen met een Durst vergrotingskoker. Hiermee was het ook mogelijk om kleuren afdrukken te maken.
In 1991 ben ik toegetreden tot de wereld van de digitale fotografie met een van de eerste Kodak digitale camera’s, later de FinePix van Fujifilm .

In 2005 ben ik overgestapt naar een spiegelreflex camera de Nikon D70S .
De resolutie van 6m pixels bleek al snel te laag.
Op dit moment fotografeer ik wij met de Nikon D7100 en de Nikon D750.

Piper J3 Cub
Piper J3 Cub
Cessna 182
Cessna 182

Modelvliegen, benzinemotoren

Het vliegen was mij niet vreemd. Vanaf 1974 was ik lid van een zweefvliegclub. Maar door gebrek aan tijd ben ik daar mee gestopt.
Toen ik met de VUT ging kreeg ik wat meer tijd en ben lid geworden van een modelvliegclub. Eerst moest ik een model bouwen voordat ik kon gaan vliegen, gezien mijn technische achtergrond was dit geen probleem. In de winter bouwen en in de zomer vliegen. Een uitdagende tijdsbesteding. Het eerste model was een Piper Cub met een spanwijdte van 1,80 m. Daarna volgde de Piper Arrow met een spanwijdte van 2,06 m en de Cessna 182 met spanwijdte van 2,05 m. Met wat kant en klare modellen heb ik mijn vloot uitgebreid om bij slechtere weersomstandigheden te kunnen vliegen.

Piper Arrow II
Piper Arrow II
Skystar
Skystar
Piper J3 Cub
Piper J3 Cub
Cessna 182
Cessna 182

Modelvliegen, elektromotoren

Modellen met elektromotoren worden steeds algemener, temeer daar het veel eenvoudiger is om een paar accu’s mee te nemen dan met een startkist te sjouwen.
Het vliegen met een helikopter is iets heel anders dan het vliegen met vliegtuigen. Dit is weer een nieuwe uitdaging. 
De overgang van helikopter naar Drones is maar een kleine stap. In 2011 heb ik mijn eerste Drone gekocht in Duitsland.  Deze Hexakopter had genoeg vermogen om mijn camera te kunnen dragen.
Na deze eerste ervaring kreeg ik de smaak te pakken en heb een hele vloot gebouwd. De kleinste is een quadkopter van 10 cm en de grootste is een octokopter van 1 m. Inmiddels vlieg ik met een DJI Mavic II pro met een Hasselblad camera. Na 31 december 2020 is het volgens de Europese regelgeving noodzakelijk om examens af te leggen om te mogen vliegen. Ik heb inmiddels mijn A1 / A2 / A3 examens gehaald. 

Piper Arrow II
Piper Arrow II
Skystar
Skystar

3D Ontwerp

Het ontwerpen begint met het fotograferen van het object, zowel van de grond met een camera als uit de lucht met een drone.
Aan de hand van de foto’s kan ik een 3d tekening maken op de computer. 
Het ontwerp bestaat uit verschillende onderdelen die apart geprint kunnen worden. 
Hiervoor wordt elk onderdeel met behulp van 3d slicer software omgezet in het juiste formaat en geschikt gemaakt voor de printer. Met deze software stelt je ook de 3D printer in. Zo bepaalt je onder andere hoe het 3D object geprint dient te worden. 

Om een voorbeeld te geven : het hoekhuis van de Kostersgang in Houten bestaat uit 52 onderdelen en is als een bouwpakket in elkaar te zetten.

3D printen

3D Printen is het laag voor laag opbouwen van een object aan de hand van een digitaal ontwerp. Een 3D object wordt  met plastic filament via  3D printer opgebouwd.

3D Filament is de vulling of het materiaal dat je gebruikt voor het printen van objecten. Hoewel vrijwel ieder filamenttype een basis heeft van plastic, zijn er veel verschillende kleur- en materiaalkeuzes. Zo bestaat er zelfs filament met echte houtdeeltjes voor een authentieke warme uitstraling waarbij zelfs die kenmerkende houtgeur aanwezig is.  
Voor elke toepassing is wel het juiste filament te vinden.